söndag 27 april 2014

Summerande och reflekterande om min gestaltning


Jag började processen med fokusera på mig själv, närmare bestämt på mig i min lärarroll. Hur den finner sig i mina ämnesval: engelska och bild, som kan ses som två väldigt olika ämnen. Men för mig blir frågan och förhoppningen om jag kan sammanföra dem med hjälp av estetiska lärprocesser? Jag vill att de ska vara mina verktyg och mina ledmotiv. Jag skriver i det första blogginlägget (27 mars -PM) om vilken plats de estetiska lärprocesserna ska få och att statusen mellan bild och engelska är ojämn, jag skriver också om vad ämnena visar för del av mig. Titeln för arbetet är: Flera varianter av mig själv.

Jag börjar undersökningen med att vilja ta steget ut för att betrakta mig själv, göra avbilder av mig själv. För att få syn på ”min roll” och rent fysiskt hur kropp och ansikte kan gestaltas. ”Hur påverkar det ens inre bild av att man tar steget ut och betraktar sig själv? Selfie.”(29 mars ) Jag refererar till flera skulpturala verk, där mestadels vardagliga människor porträtterats. Jag skriver också om konsten för sin egen eller andras skull, rollen som estetiska lärprocesser har är för att stödja andra mål, vad har det för betydelse? (29 mars) Jag tecknar några varianter av mig själv. En bild kommer att bli mycket betydande i det fortsatta arbetet. En bild där jag inspireras av Frida Kahlos självporträtt, där jag pryder mitt huvud med en utsmyckning där jag vill visa och bära upp de estetiska lärprocesserna genom färger och mönster, likt en krona eller en fjäderskrud. (3 varianter, 1 april)





Efter handelning kommer det fram att det är en sorts klassrumsutopi som jag söker att beskriva. Marianne Lindberg de Geers arbeten med att placera in sig själv i historian, i alla möjliga kontexter och positioner blir mitt sätt att också fortsätta. Mitt ansikte - med fjäderkrona, placerar jag på lärares kroppar som jag klipper ur de olika fackliga tidningarna. Genom detta har jag nu placerat in mig själv i en önskeutopi - att alla lärare ska uppmärksamma och arbeta med estetiska lärprocesser i sina klassrum.

I blogginlägget (8 april) skriver jag att det är såsom en påfågel gör för att synas som jag vill att estetiska lärprocesser ska uppmärksammas. Men också att jag känner mig fast i skolans ”bestämda form” för att kunna se själv hur detta konkret ska kunna ske i dagens skola. Jag har under hela processen haft en syn i mitt huvud att det är kroppen/lärares och elevers som befinner sig i klassrummen och därmed har sina roller. Under nästa handledning tolkas min gestaltning till dans-koregrafi och där vill jag fortsätta. En lärares roll i ett klassrum handlar till stor del av ett befinnande/rörelsemönster i rummet och ett samspel med väggar, möblering, elever, ljusinsläpp och hur kommunikationen påverkar rörelserna.

I den första gestaltande bilden så befinner jag mig i några av lärarnas positioner/rörelser i rum som ska visa på rörelse genom återupprepade mönster och färger. (Jag vill släppa kopplingen till påfågelns parningsdans och istället bara använda påfågelskruden som ett uttryck för utsmyckning och något som vill och är gjort för att synas, då det inte är en passande sammankoppling mellan lärare och elever…)














Elsa Chartin – textilkonstnärinna har varit en inspiration till uttryck i mönster och upprepningar som gestaltningen nu uttrycker.

Jag landar i koreografi och dansnotation- alltså systemet för att ”anteckna” hur en koreografi är uppbyggd. Då det inte finns något enhetligt system så är det två sista bilderna min tolkning av hur rörelsemönster kan se ut i ett klassrum. Återigen så är mitt ansikte med fjäderskrud där för att påminna om estetiska lärprocesser, likt en avbild/glorifiering längst framme i klassrummet (whiteboardtavlan). Sedan är det ytterligare varianter av mig själv (som spelpjäser) som kan fungera som en ”mental bild” som alla personer i klassrummet har i sitt sinne när de utför en koreografi som ger uttryck för en utopisk dans för de estetiska lärprocesserna.

På den nedersta bilden kommer jag att sy med tråd mellan spelpjäserna, som visar på deras rörelsemönster.














3 kommentarer: