fredag 25 april 2014

Klassrumsspelet- en koreografi?

2 kommentarer:

  1. Detta får mig att tänka på twister!
    Annars gällande dans och koreografi, nu har jag läst om rumslighet i tidigare inlägg, men vill lyfta det lite igen. Att riktningar ofta är en viktig del av en koreografi. Riktning av blick, fokus och rörelsens riktning. Positioneringens riktning. Detta används mycket inom balett exempelvis där varje riktning är numrerad för att samtliga ska kunna positionera sig. Om jag minns rätt är det åtta riktningar 1. mitt fram 2. höger främre hörn 3. höger 4. höger bakre hörn 5. mitt bak 6. vänster bakre hörn 7. vänster och 8. vänster främre hörn. Ofta i dans används en så kallad "performance angle" vilken är den riktning dansaren har för att ge åskådare bäst vinkel som lyfter rörelsen mest. Kort och gott teorier för att rikta åskådarens fokus till de delar som koreografin vill lyfta fram.

    Tänker att koreografin i sig kan locka fokus och uppmärksamhet utan att använda sig av en påfågels parningsdans, tänker att koreografin inte behöver vara en dans för någon, utan kan vara en dans med någon/några. Jag förstår symboliken med fjäderskruden som att visa sig från sin vackraste sida för att locka en partner vilket jag funderar på är om det eftersträvansvärt hos en lärare i klassrumsmiljö.. detta i kombination med koreograferandet av en lockningsdans gör att jag drar en rätt olämplig konnotation. Men jag är kanske lite pervers också.. å andra sidan tänker jag att ämnet är i fjäderskrud och att läraren försöker koreografera ett deltagande/fokus till ämnet?
    Hoppas jag inte framställer detta som ett sågande av din gestaltande utan mer som konstruktiva tankar om temat!
    Mycket intressanta tankar om rörelse i klassrummet, och som du märker går jag igång på det.. slänger med lite länkar jag började tänka på när jag läste din blogg.

    Kraschrum, dansmatte
    https://www.youtube.com/watch?v=w9l2L9UfAKM

    En gammal "att dansa på scen, instruktionsbok" med råd som en lika mycket kan ta till sig som helt och hållet avfärda.. (Kan tillägga att boken är ur ett extremt väst- perspektiv.. det kan vara väldigt intressant för dig att kolla upp Odissi och den dansens berättande tradition liksom kathak dans)

    http://www.gutenberg.org/files/27367/27367-h/27367-h.htm

    SvaraRadera
  2. TACK för konstruktiva tankar vad detta förmedlar, och om koregrafi, guld i detta upplopp! Ska garanterat omformulera kring parningsdans... :)

    SvaraRadera