tisdag 8 april 2014

respons på respons

Fint att få mer yttre respons att fundera över. Att få tillgång till fler par ögon som inte sitter sammankopplade med sin egen hjärna kan ge bra ny syn. Jag kommer att försöka att svara på de frågor som kommit upp samtidigt som de kan ge bitar vidare i var gestaltningen är på väg nånstans.

Jag funderar kring hur de olika delarna kan höra ihop. Det känns på något vis viktigt i den här gestaltningen som (antagligen) blir den sista inom lärarprogrammet och som därför knyter an till de flera delar som jag tänker på och vill beröra. 

De två teman som verkar ha utmärkt sig är de som jag vill fortsätta med och slå samman. 
1 självporträttet privat-personlig
2 estetiska lärprocessen - hur den kan bemötas/uppmärksammas och lyftas upp i min ämneskombination

Att jag använder mig av självporträttet är ett sätt att placera in mig själv men samtidigt ta steget ut och betrakta min roll från ett annat perspektiv. Se på mig själv och vad det är jag vill säga genom att reflektera och problematisera kring det. 
Då porträttet föreställer mig själv möter det också mitt personliga och mitt privata. Genom att avbilda och ge det olika uttryck så vill jag undersöka vad det är som jag vill ska synas som min personlighet och vad som jag vill hålla privat. Det är även här mina två ämnen kommer in. När jag reflekterar över dem så tycker jag att det privata blir mer laddat i rollen som bildlärare, då det ofta kan vara privata delar i ens eget uttryck/gestaltande vilket helst inte blandas in i lektionerna. Men samtidigt så vill en dela det på ett personligt plan för att eleverna ska kunna gå djupare mot sina egna uttryck för att finna deras uttryckssätt. 

I engelska spelar det inte lika stor roll om en delar privata upplevelser om språket och hur en själv använder sig av det eller vilka uppgångar respektive motgångar en haft. Då kan det istället vara enklare att kombinera privat och personlig. Att jag samtidigt är lärare i både engelska och bild är något som jag önskar ska märkas och kunna få finnas i vardera. Då är jag också vidare i tema 2 där det är min önskan att kombinera bild och engelska genom att estetiska lärprocesser används i engelskan och också att engelska kan användas i bilden. 

Det som jag dock vill problematisera är att jag samtidigt finner detta riktigt svårt - hur ska jag själv konkret göra för att också kunna sprida det vidare? Då den skola som jag har mött både under min egen skolgång, min praktik och även under större delar av lärarutbildningen är detta inte något som integreras ej heller diskuteras. Förutom då denna fantastiska möjlighet att få göra sitt examensarbete gestaltande!
Men jag finner mig därför ganska fast i skolans "bestämda form" där jag inte riktigt kan se hur jag på ett aktivt sätt kan göra detta konkret i skolans vardag...

Det är här jag landar i vad jag vill undersöka. Kan jag gestalta en uppmaning/utopi/önskan om hur jag hoppas att de estetiska lärprocesserna kan finnas med som ett driv för mig att arbeta efter i min kommande yrkesroll?


Det fortsatta praktiska arbetet är placeringen av mitt porträtt där jag likt en påfågel kring mitt ansikte vill ha uppmärksamheten och påminna om estetiska lärprocesser!
















Kommande tankar är sedan att likt planeringen av ett memory palace - ett sorts memory aid/minnesstöd göra en karta/ritning över det hus/skola/klassrum som är min utopi.

Läs om memory palace här

Detta koncept introducerade en bildelev för mig och jag har en tanke att de ska få göra detta som avslutande uppgift på terminen i engelskan (där jag vikarierar två dagar i veckan och därför inte kan vara med på alla grupphandledningar). För att kunna konkretisera användandet av estetiska lärprocesser och även försöka ge dem ett minnes-verktyg. Detta var idén som kom upp nu och hur detta detaljerat kan genomföras är något som jag ska tänka vidare på, men det spontana kan vara att de eventuellt tillsammans i klassen får teckna/bygga ett memory palace där de repeterar vad de har lärt sig/ gått igenom under året eller terminen i alla olika ämnen eller kanske i mindre skala vad de har gjort i engelskan. 

En första skiss kommer här nedan, där jag också kommer att visa på den privata delen som ligger utanför skolan men som omvandlas till personlighet då jag tar hissen upp till skolan. De olika porträtten kommer kanske också att bli en del av detta. 

Blev superpeppad !!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar