Beskrivning examensarbete
Intro/bakgrund
Jag funderar kring hur min framtida lärarroll kommer att se
ut. Min ämneskombination som är bild och engelska är en kombination som i den
senaste lärarutbildningen inte går att välja. Jag är mycket glad över att jag
hade möjligheten att välja denna då båda ämnen intresserar mig starkt, samt att
jag tror på att både teoretiska och praktiska ämnen behövs i skolan, dels som
separata ämnen men också varierat inom båda dessa ämnen. De båda ämnenas olika funktion i skolan
samverkar också till stor del till att de har olika status i samhället. Detta
faktum är något som oroar mig gällande framtida utveckling av både elevers
lärande samt estetiska/kulturella generella värden när exempelvis estetisk
verksamhet har tagits bort på gymnasiet.
Då detta har hänt så ser jag en förhoppning i att som
framtida lärare kunna arbeta mer med ämnesintegrering i båda mina ämnen. Då
estetiska lärprocesser är något som enligt forskning gynnar elevers lärande, är
detta något som behöver lyftas ytterligare. De estetiska lärprocesser som redan
används i undervisning behöver uppmärksammas och utvärderas och fler förslag
behöver utarbetas och implementeras.
Syfte/ Didaktisk frågeställning
Vad är det som krävs för att estetiska lärprocessers
resultat ska ses som viktiga för elevers lärande?
Hur kan jag i min utopi lyfta fram att estetiska
lärprocesser finns i mycket undervisning och behöver uppmärksammas, bearbetas
och kompletteras med fler/mer?
Metod/Undersökning
Genom att jag som individ och framtida lärare approprierar
mitt ansikte i redan aktiva lärarroller tar jag steget närmare en utopi där
estetiska lärprocesser finns i varje lärares tankar/undervisning. Genom att
mitt ansikte, iklätt med påfågelfjädrar figurerar så visar det på en
koreografi, likt påfågelns parningsdans som vill leda uppmärksamheten till sig.
Denna koreografi visar på hur varje lärare kan få in de estetiska lärprocesserna
integrerat i sin undervisning, en utopi som jag vill sträva efter inom skolan.
Teori
Vad finns det inom tidigare forskning för bevis på att
estetiska lärprocesser påverkar elevers lärande på ett positivt sätt?
Hur utformar man denna undervisning på bästa vis?
Resultat
Genom att inta lärarroller med min egen utopiska
föreställning om ett klassrum där estetiska lärprocesser ständigt finns med,
ser jag det som en strävan att själv fortsätta att jobba för det inom de
sammanhang som jag kommer att arbeta i framöver.
Diskussion
De estetiska lärprocesserna har en funktion att fylla som
instrument/verktyg för att nå målen i teoretiska ämnen, vilka är viktiga att
uppmärksamma. Men vad kan också estetiska ämnen ha för egen funktion att fylla,
för elever att hitta fler vägar att uttrycka sig själva och få perspektiv på både
sitt eget lärande och person.
Käll- och
litteraturförteckning
Skolan och den radikala estetiken –Lena Auhlin-Gråhamn, Magnus
Persson, Jan Thavenius.
Konstteori- Cynthia Freeland
Estetik- en introduktion. Kjersti Bale ger
i denna bok en bred översikt av det estetiska tänkandets utveckling från Platon
och Aristoteles över Hume, Kant, Burke och Hegel till Heidegger, Dewey och
Gadamer. Hon diskuterar föreställningen om konst som representation, idéerna om
det sköna och det sublima och frågan om huruvida det finns en standard för att
skilja mellan god och dålig smak.
Bamford, Anne (2006) The Wow-factor – global research compendium
on the impact of the arts in education. Münster: Waxmann Verlag GmbH
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar