fredag 18 april 2014

Påfågeldans


Påfågel och dans är det som fastande starkast efter min första grupphandledning. Det kom upp fler frågor efter att jag lämnat handledningen och det är dem jag försöker att reda ut nu, samtidigt som jag fortsätter på koregrafin utifrån mina lärares kroppar och mitt påfågelansikte påklistrat. 

När jag iakttar påfågelns dans och själva syftet, att det är en parningsdans, som påfågelhanen utför, så funderar jag på hur det kan kopplas till mitt undersökande. 

Är det en koreografi som jag söker som ska dra uppmärksamheten till "mig" i min påfågel-klädnad och det jag vill säga om de estetiska lärprocesserna? Att jag kommer in och tar plats i klassrummen och utför min dans för att attrahera andra att förstå den viktiga rollen som de har. Det som känns ganska humoristiskt är att påfågeln ofta vänder rumpan till, och skakar på sina "vanliga" inte alls lika tjusiga stjärtfjädrar, istället för att visa så mycket som möjligt av de vackra och iögonfallande fjädrar. Samt också att honan, verkar vara obrydd och ganska rädd, men kanske det är så parningsspelet går till...

Rekommendationen av referensen till Ilona Huss Walin som har filmat en religionslärares och en bildlärares interaktion med eleverna och sedan låtit skådespelare spela upp rörelsemöntret fast utan eleverna där är intressant. Jag kan dock inte finna videorna utan bara stillbilder av dem. 

Jag funderar på hur jag kan utveckla min koregrafi, vad den ska säga och hur det ska gestaltas/utföras? 
Ska det vara en utopiskt danskurs? 
Ska jag spela in instruktioner till hur rörelserna ska vara? 
Kanske ska jag säga dem på engelska? 
Rita ut fotsteg? 

Jag tror inte att jag kommer att hinna betrakta mitt eget rörelsemönstret på vikariatet innan gestaltningen ska lämnas över till text, men kanske går det att göra senare. 
Det är mycket tankar på vad texten ska ha för del i detta nu, fastnar jag kanske i det, och har jag helt lämnat bakom mig mitt memory palace, det var en av frågorna som kom upp efter handledningen, om det inte är en del där som jag inte har jobbat fullt ut med?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar