måndag 21 april 2014

gestaltning blir text - en första version

Beskrivning examensarbete

Intro/bakgrund

Jag funderar kring hur min framtida lärarroll kommer att se ut. Min ämneskombination som är bild och engelska är en kombination som i den senaste lärarutbildningen inte går att välja. Jag är mycket glad över att jag hade möjligheten att välja denna då båda ämnen intresserar mig starkt, samt att jag tror på att både teoretiska och praktiska ämnen behövs i skolan, dels som separata ämnen men också varierat inom båda dessa ämnen.  De båda ämnenas olika funktion i skolan samverkar också till stor del till att de har olika status i samhället. Detta faktum är något som oroar mig gällande framtida utveckling av både elevers lärande samt estetiska/kulturella generella värden när exempelvis estetisk verksamhet har tagits bort på gymnasiet.
Då detta har hänt så ser jag en förhoppning i att som framtida lärare kunna arbeta mer med ämnesintegrering i båda mina ämnen. Då estetiska lärprocesser är något som enligt forskning gynnar elevers lärande, är detta något som behöver lyftas ytterligare. De estetiska lärprocesser som redan används i undervisning behöver uppmärksammas och utvärderas och fler förslag behöver utarbetas och implementeras.  

Syfte/ Didaktisk frågeställning
Vad är det som krävs för att estetiska lärprocessers resultat ska ses som viktiga för elevers lärande?
Hur kan jag i min utopi lyfta fram att estetiska lärprocesser finns i mycket undervisning och behöver uppmärksammas, bearbetas och kompletteras med fler/mer?  

Metod/Undersökning
Genom att jag som individ och framtida lärare approprierar mitt ansikte i redan aktiva lärarroller tar jag steget närmare en utopi där estetiska lärprocesser finns i varje lärares tankar/undervisning. Genom att mitt ansikte, iklätt med påfågelfjädrar figurerar så visar det på en koreografi, likt påfågelns parningsdans som vill leda uppmärksamheten till sig. Denna koreografi visar på hur varje lärare kan få in de estetiska lärprocesserna integrerat i sin undervisning, en utopi som jag vill sträva efter inom skolan.

Teori
Vad finns det inom tidigare forskning för bevis på att estetiska lärprocesser påverkar elevers lärande på ett positivt sätt?
Hur utformar man denna undervisning på bästa vis?

Resultat
Genom att inta lärarroller med min egen utopiska föreställning om ett klassrum där estetiska lärprocesser ständigt finns med, ser jag det som en strävan att själv fortsätta att jobba för det inom de sammanhang som jag kommer att arbeta i framöver.

Diskussion
De estetiska lärprocesserna har en funktion att fylla som instrument/verktyg för att nå målen i teoretiska ämnen, vilka är viktiga att uppmärksamma. Men vad kan också estetiska ämnen ha för egen funktion att fylla, för elever att hitta fler vägar att uttrycka sig själva och få perspektiv på både sitt eget lärande och person.


Käll- och litteraturförteckning

Skolan och den radikala estetiken –Lena Auhlin-Gråhamn, Magnus Persson, Jan Thavenius.

Konstteori- Cynthia Freeland

Estetik- en introduktion. Kjersti Bale ger i denna bok en bred översikt av det estetiska tänkandets utveckling från Platon och Aristoteles över Hume, Kant, Burke och Hegel till Heidegger, Dewey och Gadamer. Hon diskuterar föreställningen om konst som representation, idéerna om det sköna och det sublima och frågan om huruvida det finns en standard för att skilja mellan god och dålig smak.

Bamford, Anne (2006) The Wow-factor – global research compendium on the impact of the arts in education. Münster: Waxmann Verlag GmbH

Estetiska lärprocesser : upplevelser, praktiker och kunskapsformer –Fredrik Lindstrand, Staffan Selander




Kom gärna med kommentarer om vad ni tror om detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar