fredag 4 april 2014

Marianne Lindberg de Geer






Vid handledningen diskuterade vi även Marianne Lindberg de Geers verk där hon har placerat in sig själv i konsthistorien. Genom att montera sitt ansikte ovanpå någons i ett porträtt eller istället för en känd person på ett skivomslag så intar hon själv den platsen.

Det är utifrån detta som inspiration som jag nu arbetar med att klippa ut bilder på lärare ifrån de olika lärartidningarna som jag har sparat på. Genom att ta dem som personer i lärarrollen och sedan placera mitt ansikte istället för deras och eventuellt skriva i pratbubblor: Glöm inte de estetiska lärprocesserna! (fast jag funderar fortfarande på om jag vill ha med någon text eller inte...) så vill jag påminna alla lärare om att de kan arbeta mer med dem i sina ämnen, eller kanske redan gör men bara inte tänker på det. Men             genom att belysa det så kan man få in diskussionen om att det är konkreta sätt att   variera sin undervisning och för elever att ta in kunskap på. 

Det andra projektet är att jag har försämrat upplösningen på ett foto av mig och använder mönstret som pixlarna skapar till utgångspunkt för en collagebild. Då klipper jag små bitar ur tidningar och gör ett "suddigt" porträtt som jag vill koppla till att man visar en någorlunda personlig bild av sig själv men den är inte så skarp så att det privata syns igenom. 






5 kommentarer:

  1. Tolkning
    Det känns som att du just börjat med många olika tankar kring vad du vill arbeta med
    · Estetiska lärprocesser för sin egen skull
    · Hur ska du förhålla dig på skalan personlig-privat
    · Hur kommer dina båda ämnen samspela när du arbetar som lärare, vad har det för inverkan att det ena har högre status än det andra
    · Vad har selfien för funktion
    · Vad skulle hända med skolan och samhället om estetiska ämnen förvinner i skolan
    · Hur vi gestaltar oss med symboler för att spela olika roller och passa in i olika normer.

    Som jag ser det är du nu inne på två teman
    1. Ditt förhållningssätt personlig/privat, det låter som en intressant collagebild du arbetar med. Är din tanke att du även ska ha någon text till den? Om inte, hur tänker du dig att den ska förmedla budskapet till betraktaren?
    2. Påminna lärare att arbeta med estetiska lärprocesser

    Referenser
    Maria Friberg, Bohusläns museum, manlig identitet, genus och makt
    Caisa Von Zeipel, Teens
    Marianne Lindberg de Geer

    Förbättringspunkter
    Eftersom du bland annat funderar kring hur du ska kombinera dina båda ämnen föreslår jag att du i din gestaltning kombinerar dem. Anledningen till detta är att vi pratar om att hur viktiga estetiska lärprocesser är men vi arbetar inte konkret med hur de kan kombineras med andra ämnen. Och du pratar själv om konkretion men hamnar i ”diskussion kring hur man konkretisera det” istället för att själv konkretisera det.

    Förslag: Om du t.ex. väljer att använda text så skriv på engelska.

    Referensförslag
    http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:395960/FULLTEXT01.pdf
    http://pedagogstockholmblogg.se/gastbloggen/category/estetiska-larprocesser/
    http://www.skane.se/Public/Kultur/Barn%20och%20unga/Kulturkonferensen%20low%20res.pdf

    Elias

    SvaraRadera
  2. Opponering v2

    Sammanfattning/tolkning. När du började märkets det att under var ganska osäker på vad det var du ville göra och fick in många olika delar men under den senaste veckan känns det som att du har kunnat fokusera ditt arbete.
    Du har arbetet med tekniker som kollars, måleri,apropriering. Jag ser även att ditt användande av ditt eget ansikte sker med ett skynke av censur, där du pixlar bilder av dig och klipper ut ditt ansikte för att placera in i någon annans bild. Jag ser även en tveksam om hur man ska förmedla din ämneskombination i gestaltningen.

    Referenser
    Maria Friberg, Bohusläns museum, manlig identitet, genus och makt
    Caisa Von Zeipel, Teens
    Marianne Lindberg de Geer

    Teman v2
    1.Självporträttet/ privat-personlig.
    2.Estetiska läroprocessen, och ämnesöverskridande, din ämnes kombination.

    Rekommenderade referenser
    http://www.liljevalchs.se/utstallningar/lena-cronqvist/
    https://www.flashback.org/t1573200
    Titta på likheter och skillnader mellan dina ämnens kursplan centrala innehåll.

    Utveckla/förslag
    1 undersök var dina gränser är när det kommer till det privata-personliga, undersök hur ett övertramp påverkar dig, och hur du vill hanterad det.
    2 utveckla och undersök vad det är du vill visa med din gestaltning, skriv ner och sätt ord på vad det betyder för dig att använda ditt ansikte, vad är det du söker i din undersökning i att arbeta ämnes överskridande ?. Reflektera över din åsikt och tankar.

    SvaraRadera
  3. Tack för båda opponeringar, bra synpunkter som jag ska försöka ta med mig i det fortsatta arbetet!

    SvaraRadera