tisdag 22 april 2014

Jag behöver tillföra/förändra/skala av och uttrycka gestaltningen på ett sätt som jag inte riktigt kan se än.
Jag går tillbaka till förra veckans handledning och beskrivningen av vad koreografi är. Orden som är markerade är de som jag vill hålla kvar vid och som kanske kan leda mig vidare. Systemet för att nedteckna en beskrivning kallas för dansnotation - vilket jag tänker kan vara det som jag ska göra? 

Dansnoter är noter som används för att beskriva dansrörelser. Det saknas allmänt använda enhetliga system för att notera dans, och snart sagt varje koreograf har haft sitt eget sätt att teckna ner verk. Det är också skälet till att dansverk som inte spelats på länge är i stort sett omöjliga att återuppföra originaltroget. 

Då det inte heller finns ett enhetligt sätt att notera en dans så är det detta som jag ska komma på hur jag ska göra... Men frågan är HUR?

Koreografi (av klassisk grekiska χορός 'dans' och γράφειν 'skriva') är konsten att skapa en dans och beskriva dans så att utförandet av dansens olika komponenter, som rörelse, steg och positioner, kan gestaltas till en helhet. Ordet koreografi betecknar även den skapade danskompositionen.
Koreografi använder kroppsliga och rumsliga uttryck. Den formella eller klassiska förståelsen av begreppet handlar om att en koreograf ger förutsättningar och instruktioner för hur en grupp dansare ska röra sig i förhållande till varandra, tiden och rummet, vid framförande på en scen eller annat socialt sammanhang, ofta till musik. Men koreografi kan även användas tvärkonstnärligt i en bredare bemärkelse, som ett verktyg för att förstå eller utveckla alla typer av rörelse.
Traditionellt sett finns inom den västerländska sceniska danskonsten en uppdelning mellan ”utförare” (dansare) och ”skapare/instruktör” (koreograf). Dansaren har betraktats som både ”material”, ”verktyg” och ”uttolkare” (interpret) åt koreografen som tillskrivits rollen som konstnär. Idag har denna uppdelning på många sätt suddats ut, då många dansaktörer rör sig fritt mellan rollerna, inte sällan i form av utövardrivna kollektiv.
För att nedteckna en beskrivning av en danskomposition så att verket kan bevaras för framtiden används olika system för dansnotation.
En person som arbetar med koreografi kallas koreograf. Arbetssätt för att skapa en danskomposition kan bygga på en eller båda av två grundläggande tekniker: improvisation eller planerad koreografi, där man utgår mer från bestämda positioner och rörelser.

Jag tror också att jag behöver rummet! Så att kroppen har något att referera till. 

Dansnotation i rum = Hur ska detta gestaltas?

















Referenser

Rumsliga rörelsespår - En undersökning av rörelse utifrån ett rumsligt perspektiv. Undersökt den fysiska relationen mellan kropp, rum och tid. Utgångspunkten har varit hur rörelse påverkar atmosfären och upplevelsen i rum och lämnar spår i form av ljud-, doft- och temperaturförändringar.

http://www.fargfabriken.se/sv/arkiv/item/924-rumsliga-r%C3%B6reslesp%C3%A5r

Spatialism-  is an art movement founded by Italian artist Lucio Fontana in Milan in 1947 in which he grandiosely intended to synthesize colour, sound, space, movement, and time into a new type of art. The main ideas of the movement were anticipated in his Manifesto blanco (White Manifesto) published in Buenos Aires in 1946. In it he spoke of a new "spatial" art in keeping with the spirit of the post-war age. It repudiated the illusory or "virtual" space of traditional easel painting and sought to unite art and science to project colour and form into real space by the use of up-to-date techniques such as neon lighting and television. 

http://en.wikipedia.org/wiki/Spatialism

3 kommentarer:

  1. Tack för opponeringen :)
    Jag tänkte nu när jag såg din bild på klassrummet ovan, på det här med "trygga rum" (har du jobbat/hört talas om det innan?) där placering av möbler och hur en positionerar sig i rummet är döviktigt! ett tips på litteratur om du vill läsa mer är: Bromseth, Janne & Darj, Frida (red.), Normkritisk pedagogik: makt, lärande och strategier för förändring, Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, Uppsala, 2010
    Anyway, så tänkte jag på att placeringen av borden i ett klassrum är lite som en dans/koreografi det med, det är inte bara läraren som ska dansa sin koreografi utan även eleverna, fast där är det vi som bestämmer/som för. Vi möblerar på ett fastställt "rätt" sätt och vi formar dem in i att dansa som vi vill, de får kanske inte sitta hur som helst i klassrummet, med vem som helst, väga på stolen, ha fötterna på bordet osv. vår dans kväver deras dans. Om du är med alls på vad jag menar? Har lite svårt att formulera mig i dag...hihi.
    ska bli spännande att se vad det blir! Performance..?? :D

    SvaraRadera
  2. Insåg att jag totalt glömt bort att posta opponeringen här i förra veckan. Hemskt ledsen för det.

    Det jag tänkt om ditt arbete är följande:
    Du funderar kring påfåglar, dans/koreografin som lärare/i klassrummet.

    Vad innebär din påfågelsklädnad för dig?

    Angående din första koreografi så påminner den mig om indianer, både nordamerikanska och latin/sydamerikanska. Det är främst mönstren som får mig att tänka så tror jjag. Men också fjädrarna och just att det är dans det handlar om. Som en slags helig dans man utför för att uppnå ett syfte.

    Fotot på klassrummet
    Jag tänker mig en helt tyst koreografi där man t.ex. står framme vid tavlan och försöker göra sig uppmärksammad med hjälp av kroppsspråk. Man rör sig genom salen, mer beslutsamt vid de "bråkiga" eleverna, och kanske lite tvekande kring de som är "snälla och tysta", eller plötsligt kommer man på att man ju måste uppmärksamma dem också, men de behöver ingen hjälp. Hur känns det då, vad kan man göra där?


    Angående dansnotation i rummet så tänker jag att du kanske inte behöver göra en notation/karta över hur dansen ska se ut. Om du har möjlighet att använda ett klassrum så kan du ju filma dig själv medan du rör dig, försök göra en improvisationsdans. Eller använd filmen till att studera dig själv i klassrummet och gör en dans utifrån det. Ta med dig tanken om påfågeln och läraren. Vad gör du rent kroppsligt för att få elevernas uppmärksamhet? Kan du behålla uppmärksamheten även då du "vänder rumpan till" (som du påpekade att påfåglar gör när de dansar.

    Elias

    SvaraRadera