fredag 30 maj 2014

Gestaltning och text smälter samman - sammanfattning

Hej! Nu ska jag berätta vad som har blivit och vad som håller på att avslutas.

Min uppsats gick tillbaka till mitt sökande från första start, från pm:et. Jag märkte hur viktigt det är att skriva om något som man verkligen tycker är intressant, då går det lättare att förmedla. Jag ville verkligen veta hur jag själv som lärare med mina två ämnen konkret skulle kunna integrera dem i vardaglig undervisning. 

Starten av gestaltningen handlade mycket om symbolik för mig personligen, hur jag som person såg på de, nu välupprepade, estetiska lärprocesserna. Symboliken blev att gestalta mig själv, och min inställning till att vilja använda estetiska lärprocesser. Jag ville sprida dem. Det var kanske tydligt för mig själv, men steget behövde tas för att bjuda in andra blick i min gestaltning. Då sågs rörelser och dess betydelse för lärarrollen och lärarens och elevernas samspel. Jag stannade ändå kvar i samma medium - tvådimensionella bilder - som inte tolkades visa på de rörelser som jag faktiskt ville fortsätta att gestalta. 

Något motstridigt så tog jag med min egen vikarierande engelskundervisning genom att dokumentera sekvenser i klassrummet. Genom detta så fick jag ett första material som kunde föra vidare reflektionerna och planerna. Vad jag fann i den första filmen var en traditionell engelskundervisning som gav mig och eleverna ett visst rörelsemönster i klassrummet. 

Nu var det tid för att starta upp textarbetet. Min texthandledare hjälpte mig att se vilka teorier som jag snuddade vid i mina tankar och i gestaltningen och genom detta var det mycket tydligare för mig hur jag ville fortsätta och samtidigt samla in det som jag verkligen ville undersöka. Det sociokulturella perspektivet knackade på igen!

För att kunna jämföra och se skillnader med den första filmen så behövde jag ha en till. Jag frågade mig i undersökningen vilka metoder det finns att arbeta med estetiska lärprocesser i språkundervisning, samt hur detta påverkar rörelsemönster och roller i klassrummet? Så då behövde jag helt enkelt skapa en lektion där jag prövar sociokulturell lärandeteori som utgångspunkt. Detta skedde och jag dokumenterade återigen genom att filma. Jag hade nu flera filmsekvenser att studera resultat från vilket ledde fram till att jag kunde knyta ihop min uppsats genom resultat och diskussion. 

Den slutliga gestaltande presentationen håller jag fortfarande på att arbeta med men det är skillnaderna mellan rörelserna och samspelet i de olika filmsekvenserna som jag vill visa på. Jag kommer också att knyta samman dem med mina symboliska tankar om min syn på estetiska lärprocesser och vad som är skillnaden för mig i de olika sekvenserna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar