söndag 12 september 2010

trumvirvel! (reflektion 1)

nu ska det första riktiga inlägget komma till. ett, två, tre!

den första hela veckan är avslutad och jag ska försöka samla ihop i en liten låda vad som har hänt mig och klassen och vad jag har kommit att tänka på.
vad. hur. varför. orden som ska leda mig på vägen..

det har varit workshops blandat med föreläsningar och museibesök. att hitta rätt i skolan och att komma upp på morgonen.

vi var en dag i slottskogen för att genom texter om boende som vi själva valt, bygga oss egna bosättningar. vi jobbade i våra nytillkomna seminariegrupper, det var fascinerande hur man kom tillbaka till känslan av kojbyggande som när man var liten. men nu i en ny vuxnare anda tillsammans med personer som på samma sätt peppat jobbade och fantiserade mot samma mål.

mitt i slutförandet blev vi tvungna att lämna vårat bygge och flytta vidare. vilka känslor som då uppstod är roligt att så här i efterhand analysera.
man skulle göra rockader i de andras hem och tänk att man så lätt kan fästa sig vid något som inte ens finns, vi hade ju haft ett hem som vi sedan fick lämna, men hur skulle man kunna få sig att trivas i ett nytt som man inte visste något om.

jag tänkte väldigt mycket på hur kära vi är i våra hem, vad de betyder mycket, med alla dessa prylar och inredning som vi egentligen kanske inte behöver. men som vi tycker så mycket om, som får oss att må bra och trivas. i stan så bor man i små lådor ovanpå och bredvid varandra, och trots att det bara består av väggar, golv och tak kan jag göra så att det bara känns som mitt.

jag har precis bokat ett släp till mitt nya hem:




resa till Louisiana och in på djupet på en utställning med Sophie Calle var oerhört givande. då vi fick några frågor att tänka på medans vi såg utställningen i mindre grupper och som sedan reflekterades tillsammans i hela klassen.
det öppnade sig nya världar!
likadant då vi besökte konsthallen vid konstmuseet efter en intressant förmiddag med diskussioner kring samtidskonstens provocerande vilja och om hur vi skulle vilja titta på dem med våra kommande elever eller inte.

workshopsen vi har haft har till stor del handlat om att på flera sätt få tills samarbete och en introduktion och bilder av varandra. det har varit enkla men roliga uppgifter som jag gärna vill ta med mig som egna lektioner.

jag har nästintill varje dag fått en sprudlande känsla i magen av att det är så sjukt kul att ha börjat denna inriktning på denna skolan. hurra! och slut för idag.

jag har för övrigt en svaghet för rim

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar