Process: Öppenhet, Drivkraft, Referenser/ Förebilder
Jag försöker hålla mig öppen, men har lätt att fastna i att jag redan från början vill ha det på ett visst vis, vill se en plan. För att kunna börja, komma igång och inte bli sådär stressad på slutet. Men samtidigt så försökte jag verkligen denna gång finna rofylldheten och alla möjligheterna i förvirringen, att det löser sig.
Det gjorde det också men jag har även funnit stressen på slutet då jag inte har kommit så långt som jag nu har idéer om. Men att jag har ändå kommit en bit på vägen och det får nu vara gott nog. Jag hade ändå modet att ge mig in i något jag tyckte var besvärligt på slutet men vilket nu har gett mig mycket.
Att ha drivkraft genom att söka handledning och vara med i andras processer tycker jag är väldigt viktigt och därför något jag inte vill vara utan. De förslag och frågor man får är det som driver mig mycket framåt, eller bara en egen association till något som nån sa. Jag tycker också att jag försöker ge det till de andra då jag vet att det är viktigt för mig.
Referenser är svåra men jag vill koppla ihop arbete med det lilla som kan hända i vardagen eller något som man råkar på och i samband med det man fokuserar på kan se ingångar i ens eget arbete. Det är så jag vill att referenser ska fungera men kan ibland fastna i att det måste vara djupa och långtgående förebilder men det hoppas jag ska komma mer ju mer man övar sig på det.
Presentation: Risktagande, Formell kvalitet, Kommunikation
Att presentera det jag tänker och ge tydliga djupare kopplingar är något jag behöver arbeta mer med, problematisera med frågeställningar i ett större sammanhang. Ta de oväntade stegen och inte de självklara. I detta projekt utgår jag ifrån en personlig vinkling och hur man då kan skapa interaktionen och bjuda in andra till detta är en viktig del som jag inte riktigt har svar på hur jag kan arbeta vidare med.
Formellt känner jag att min idé får det rätta uttrycket genom min gestaltning. Men de fortsatta tankarna och idéerna som jag har på att göra min karta likt google earth tror jag hade kunnat ta det steget längre. Samt då få ut en större interaktion och se tydligare vilka mottagare som jag skulle vilja rikta mig till.
Reflektion: Kontext, Lärande, Kommunikation
Att omsätta tankarna till hur man kan arbeta didaktiskt är något jag lättare ser övergripande, än att in i mer detalj kunna se hur det exakt skulle fungera i specifika situationer. Men att ständigt koppla det till lärande försöker jag ändå alltid ha med mig och jag tror också att det är en övningssak att sedan se tydligare kopplingar till hur man tar in omvärlden och kan arbeta med det på flera möjliga sätt.
Jag ser en framgång i hur jag lättare kan få skrivit ner mina tankar i bloggen och samtidigt analysera och reflektera kring vad, hur, varför jag har gjort det jag har gjort. Jag kan dock känna att jag fortfarande kan ha svårt att plocka ut det mest väsentliga och strukturera upp det. Men då jag även vill se bloggen som en dagbok att själv kunna gå tillbaka till, liksom för att andra som inte är inom utbildningen ska kunna få en inblick så vill jag ha det grundligt och tydligt vad det är som vi gör.
Det gjorde det också men jag har även funnit stressen på slutet då jag inte har kommit så långt som jag nu har idéer om. Men att jag har ändå kommit en bit på vägen och det får nu vara gott nog. Jag hade ändå modet att ge mig in i något jag tyckte var besvärligt på slutet men vilket nu har gett mig mycket.
Att ha drivkraft genom att söka handledning och vara med i andras processer tycker jag är väldigt viktigt och därför något jag inte vill vara utan. De förslag och frågor man får är det som driver mig mycket framåt, eller bara en egen association till något som nån sa. Jag tycker också att jag försöker ge det till de andra då jag vet att det är viktigt för mig.
Referenser är svåra men jag vill koppla ihop arbete med det lilla som kan hända i vardagen eller något som man råkar på och i samband med det man fokuserar på kan se ingångar i ens eget arbete. Det är så jag vill att referenser ska fungera men kan ibland fastna i att det måste vara djupa och långtgående förebilder men det hoppas jag ska komma mer ju mer man övar sig på det.
Presentation: Risktagande, Formell kvalitet, Kommunikation
Att presentera det jag tänker och ge tydliga djupare kopplingar är något jag behöver arbeta mer med, problematisera med frågeställningar i ett större sammanhang. Ta de oväntade stegen och inte de självklara. I detta projekt utgår jag ifrån en personlig vinkling och hur man då kan skapa interaktionen och bjuda in andra till detta är en viktig del som jag inte riktigt har svar på hur jag kan arbeta vidare med.
Formellt känner jag att min idé får det rätta uttrycket genom min gestaltning. Men de fortsatta tankarna och idéerna som jag har på att göra min karta likt google earth tror jag hade kunnat ta det steget längre. Samt då få ut en större interaktion och se tydligare vilka mottagare som jag skulle vilja rikta mig till.
Reflektion: Kontext, Lärande, Kommunikation
Att omsätta tankarna till hur man kan arbeta didaktiskt är något jag lättare ser övergripande, än att in i mer detalj kunna se hur det exakt skulle fungera i specifika situationer. Men att ständigt koppla det till lärande försöker jag ändå alltid ha med mig och jag tror också att det är en övningssak att sedan se tydligare kopplingar till hur man tar in omvärlden och kan arbeta med det på flera möjliga sätt.
Jag ser en framgång i hur jag lättare kan få skrivit ner mina tankar i bloggen och samtidigt analysera och reflektera kring vad, hur, varför jag har gjort det jag har gjort. Jag kan dock känna att jag fortfarande kan ha svårt att plocka ut det mest väsentliga och strukturera upp det. Men då jag även vill se bloggen som en dagbok att själv kunna gå tillbaka till, liksom för att andra som inte är inom utbildningen ska kunna få en inblick så vill jag ha det grundligt och tydligt vad det är som vi gör.
Bra att väva in matrisen! Det glömde jag...
SvaraRadera