söndag 3 april 2011

rebecc(k)ornas lektion på schillerska gymnasiet

Här är vår plan i stora drag!


Lektion Schillerskas Kulturdagar Maj 2011
2-3 tim

SKAPA LIVET KRING EN MÄNNISKA/PERSON!

Syfte: Vi vill ge eleverna medvetenhet kring bildernas betydelse i vårt samhälle. Hur mycket vi använder och behöver visuella medel i våra liv.
(Tänk om livet bara bestod utav text och inga bilder…!)

Del 1: Introduktion (Vi gör en mindmap!) (50% av tiden)

I grupper om 2-3 personer ska eleverna tänka fram en person som de ska skapa livet kring. Genom att med bara bilder gestalta saker i personens liv utan att avslöja hur personen själv ser ut ska de genom collage visa hur personen lever. Exempelvis: kön, familjeförhållande, boende, fritidssysslor, matvanor, yrke/studerande m.m

Så uppgiften startar med att gruppen pratar ihop sig om en person som de vill gestalta. De gör en mindmap/lista med saker som beskriver personens liv och letar efter det materialet i tidningar och ev. dator med skrivare.

Gruppen gör sedan upp två konturer av människor i verklig storlek på stora papper, där de då ska fylla den ena kroppen med bilderna/urklippen med alla sociala och materiella ting som beskriver livet kring deras person.
De två kontursmänniskorna hör ihop men den andra konturen kommer att följa med till en annan grupp i del 2.

Del 2: (25 %) av tiden)

Passa vidare kontursmänniskorna till en annan grupp och ta emot från några andra. Nu ska den tomma kontursmänniskan fyllas med endast text med svart penna inuti kroppen, med förklaringar på hur ni upplever/uppfattar konturmänniskan fylld med endast bilder.

Del 3: (25% av tiden)

Avslutande del: Döp personen!
Fortsätta med frågor i sokratiskt-samtals-anda! Tips från klassen?
Ex. Vilken person tycker ni bäst gestaltar livet? Bild eller textgubben?


Material:
Tidningar:
IKEA
Rusta
Clas Ohlson
Klädkataloger ------ tillgång till dator och skrivare?


A4
Pennor
Papper på rulle
Sax
Lim
Tejp (svart?)
Svarta pennor




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar